Proč mé dítě nejí to, co má?

Proč mé dítě nejí to, co má?

Co mi chování mých dětí má ukázat?

 

Dobrý den, maminky. 

Otázka zní: Proč mé dítě nejí to, co má? 

V tomto článku popíši vlastní zkušenost, která by, jak doufám, mohla pomoci pochopit, kde je zakopaný pes. 

Mám čtyři děti. Bohužel jsem udělala jednu velkou chybu u prvních dvou, a to, že jsem jim dávala od začátku jen to, co jim chutnalo. Po čase se to zvrhlo do extrému a děti nechtěly nic jiného než řízky a sladkosti. Až když se mi v prosinci roku 2019 narodila dcera Sofie, jsem si poprvé položila otázku:

Co mi chování mých dětí v minulosti má ukázat? A odpověď, která mi z této otázky vyplynula, mě velice zaskočila.

Měla jsem v sobě vnitřní boj, bojovala jsem celý život s nadváhou a s tím, že jsem nevěděla, jak se správně stravovat. O tomto tématu jsem přečetla spoustu knih a dokonce jsem před osmi lety úspěšně absolvovala rekvalifikační kurz pro výživové poradce a sportovní dietology. Celých osm let se věnuji zdravé stravě. Napsala jsem kuchařku a teď je náplní mého života hledání zdravých alternativ klasických jídel pro mě a mou rodinu. Píši recepty. Jsou to jakési “cover verze” klasických receptů české kuchyně.

Ale vraťme se zpět k tomu, co ve mě vyvolala má otázka. Postupně jsem začala přicházet na to, kde jsem si v minulosti nastavila špatný vztah k jídlu a špatný postoj k výchově dětí. O tomto tématu si budeme povídat třeba někdy později. Když jsem byla dítětem já, moje mamka pracovala ve školní jídelně a nosila domů zbylá jídla. Pamatuji si, že jsme k večeři měli vždy to, co jsme měli předtím ve škole k obědu. Nesnášela jsem tu školní hrachovou kaši a čočku a buchtičky se šodó! Ty mi lezly ušima! 🙂 Ještě teď mi běhá mráz po zádech, když si na to vzpomenu 🙂 No a táta, ten vařil zase hlavně červené maso, které jsem taky neměla ráda. Nutil mi lančmít, prejt a jiné české lahůdky a pokud jsem to nesnědla, bylo zle. No a pak si malá holka nemá špatně uložit svou představu o jídle, že? Navíc tato jídla jsou nezdravá a do těla ukládají spoustu škodlivých látek, takže výsledkem byla má obezita. 

Až když se mi narodila Sofinka, začala jsem řešit problém stravování malého Tomáška. Je mu šest let a nechtěl mi skoro nic jíst. Jakmile jsem zjistila, co mi jeho chování ukazuje, byla jsem v šoku. Bože! Jsem to celá já, když mě bylo tolik, co jemu. Jediný rozdíl je v tom, že já ho do jídla nenutím a nemlátím ho, když jídlo nesní. Uvědomila jsem si, že chování mých rodičů ve mě způsobilo odpor k nucení do jídla a nezdravý postoj k tomuto tématu. Až teď jsem teprve schopná vidět, co dělám špatně. Rozhodla jsem se to změnit a začala pátrat po tom, jak. Byla jsem čerstvě po porodu a chtěla jsem zhubnout. Začala jsem testovat, jaké potraviny mi vyhovují a jak na Tomáška. S pomocí nabytých znalostí a zkušeností jsem se tedy pustila s vervou do změny.  

Můj první krok: Tomášek miluje sladkosti. (donuty apod.) A tak jsem pomalu začala nahrazovat kupované donuty těmi doma vyrobenými. Je to snadné. Koupila jsem donut maker za 600kč a vymyslela zdravý recept na tuto dětskou pochoutku. Ze začátku Tomášek nechtěl skoro nic jiného. Nechala jsem ho, protože jsem věděla, že tento recept je naprosto v pořádku a byla jsem přesvědčena o tom, že se mu chutě tzv. “přepnou”. 

Druhý krok: Začala jsem snižovat množství kupovaných šťáv typu Jupí apod. Za nedlouho Tomášek pil už jen vodu. 

Třetí krok: Začala jsem mu ke svačině dávat oloupané jablíčko. K mému úžasu nebyl problém. Takže sváča: Jablko, banán, nebo fresh.

Čtvrtý krok: Bezlepkové pečivo. Tomášek se cpal rohlíky a kaiserkami. Začala jsem tedy péct domácí špaldové housky. Stejně jako u donutů jsem začala dávat 1/2 klasické mouky a 1/2 polovinu špaldové celozrnné mouky. A šlo to. Později jsem přešla na 100% celozrnné a pak nastoupilo pečivo bezlepkové v kombinaci s celozrnnými domácími houstičkami a chlebíky z domácí pekárny. Není potřeba se bát, že je to časově náročné. Našla jsem způsob, jak to stíhat, i když má dcera 5 měsíců, Tomáškovi je šest let. Dokonce stíhám nejen zdravě vařit pro celou rodinu, ale i podnikat. K tomu jsme založili s manželem spolek rodičů a dětí Apolínek, provozuji eshop s ručně šitým dětským a kojeneckým zbožím, začínám psát blog “ZDRAVÁ A KRÁSNÁ RODINA” a aby toho nebylo málo,  vytvořila jsem si sama  tyto webové stránky a server www.optimalista.cz, a to vše za posledních 5 měsíců.

Takže, jak je vidět, se správným návodem jde zvládnout vše 🙂 

Pátý krok: Omáčky. Vymyslela jsem “cover verze” klasických omáček na zdravé varianty. Všechny recepty najdete v mém ebooku, který si můžete stáhnout v sekci ebook. Je to soubor receptů, které jsem použila pro náš první krok ke změně v oblasti zdravé stravy a výživy.

Zdůrazňuji, že to byl náš první krok. Teď už jsme někde jinde. Jde o to, že mě tento postup pomohl Tomáška odkyselit. Každý ví, že když žena chce držet dietu, musí nejdřív projít detoxikací organizmu, aby se jí změnily chutě a ona nebrala po nocích a potají ledničku útokem. Tak to prostě je. Ale u dětí nejde tento, řekněme, že do jisté míry “brutální”, postup použít. Byl by to šok. A popravdě jsem využila tuto pomalou variantu také pro sebe. Byla jsem od šestého měsíce těhotenství hospitalizována v nemocnici u Apolináře a musela jsem jíst to, co mi tam servírovali, takže můj metabolizmus měl co dělat, aby se z toho šoku vzpamatoval. Více jak měsíc jen nezdravá strava a léky. Pak ve 29tt přišel císařský řez, narkóza a další vlny antibiotik a poporodních komplikací.

Podtrženo sečteno: Mé tělo bylo po předčasném porodu v dezolátním stavu a já cítila, že se potřebuji co nejdříve vyčistit a můj organizmus zase pozitivně naladit. Ale po těhotenství jsem neměla tolik síly jíst jen ovoce a zeleninu a detoxikovat se. Takže jsem zvolila metodu “Pomalu a s klidem”. Jedla jsem to, co Tomášek a tělo pomalu odkyselovala. Trvalo to asi 8 týdnů, než se naše chutě přepnuly.

Teď jíme zdravě, chodíme na procházky a máme více energie. Mnohem více času teď trávíme společně. Celá rodina si užíváme společné chvíle v kuchyni a baví nás vymýšlet nové recepty a pak je ochutnávat.

Chtěla bych podotknout, že nikomu tento postup nenutím. Je to má vlastní zkušenost. Chtěla jsem se o ní podělit, protože můj úhel pohledu na tuto situaci by mohl někomu pomoci k jeho vlastní změně.

S přáním krásného dne se s vámi loučím …. 

Jsem potěšena projeveným zájmem o mou kuchařku. Zde si ji můžete stáhnout ve formátu PDF a věřím, že v ní najdete inspiraci pro Vaši kuchyni. Přijměte ji ode mě jako dar. Budu ale moc ráda, pokud se mrknete na web spolku Apolínek (www.apolinek.cz), jehož jsem zakladatelkou a v případě, že stránky a činnost spolku vzbudí váš zájem, zvolíte některou z forem pomoci nedonošeným dětem a jejich rodinám. Přispět můžete zejména přímou finanční podporou na transparentní účet nebo jakýmkoliv nákupem v našem obchůdku 🙂 Moc děkuji Martina Hartmannová

EBOOK SUPERRYCHLOVKY zdarma v PDF